“אופנת גלישה”, או בגדי גלישה, הם כבר מזמן לא מושגים המתארים רק חליפות או ציוד גלישה. מדובר בלייף סטייל, בסגנון חיים של ממש, אשר כולל מוזיקה, התנהגות, וכמובן – אופנה. כל אלו התפתחו בצמוד לים, וכלולים במה שנקרא “תרבות גלישה”.
חברות הגלישה הגדולות – ובראשן Rip Curl – שהחלו את דרכן בייצור חליפות גלישה וגלשנים, זיהו את הפוטנציאל האדיר של תרבות הגולשים והאופנה שלה, והחלו לייצר גם בגדים, אביזרים – ואף לקיים אירועים שונים, על מנת לקחת חלק פעיל בקהילת הגולשים.
במאמר הבא, אנחנו נסביר איך התפתחה אופנת הגלישה, איך Rip Curl מביאה את האופנה הזו ישר עד אליכם, ומה אתם יכולים לעשות כדי לחוות קצת “ים, חול וגלים” בחיי היום יום. מוכנים? קפצו על הגל!
קצת היסטוריה: אלביס פרסלי, הביץ’ בויז והשמש של קליפורניה
גלישה היא ממש לא ספורט מודרני – ראשיתה לפני אלפי שנים באי פולינזיה הקדום ובשבטי האינקה – והיא ממש לא החלה כספורט, אלא יותר כמו סוג של אימון ללוחמים ותרגול רוחני. עם הזמן, התרגול המעניין הזה התפשט בכל רחבי העולם, הפך לספורט כמו שאנחנו מכירים אותו, משך מיליונים מכל תחומי החיים והוליד תת-תרבות נועזת וייחודית – ולבסוף גם סגנון אופנתי.
הגלישה צברה פופולריות רבה בשנות ה- 50 וה-60 של המאה ה-20 – כאשר חלק מהקרדיט בהחלט אפשר לתת לתעשיית התיירות המשגשגת באוסטרליה, קליפורניה והוואי. מספר רגעים בתרבות עזרו עוד יותר לתדלק את ההיקסמות מאורח החיים – והלבוש – של הגולשים: הסרט הדוקומנטרי “קיץ אינסופי” מ-1966 המתאר את חיי הגולשים בקליפורניה, האלבום הקלאסי “ספארי סארפינג” של הביץ’ בויז – להקה שבכלל תרמה רמות להכנסת תרבות הגולשים על המפה – והסרט “הוואי הכחולה” בכיכובו של הזמר האייקוני של אלביס פרסלי.
אופנת הגלישה של אותן הימים – ועד היום – שיקפה את רוח הגולשים בעיצוביה הצבעוניים, הפרקטיים והפשוטים. גם היום, חברות בגדי גלישה רבות, כמו Rip Curl לדוגמא, מייצרות בגדים ליום-יום, שלוקחים השראה מהגולשים של אותם ימים וגם אלו המודרנים, עם עיצובים צבעוניים, טרופיים לפעמים.
כיצד התפתח סגנון הגולשים במהלך השנים?
במהלך השנים סגנון הגולשים התפתח באופן משמעותי, שהוא משקף את ההעדפות והטעמים המשתנים של חובבי הגלישה ושל עולם האופנה בכללותו.
בשנות ה-60 וה-70…
בהתחלה, בגדי הגלישה של שנות ה-60 היו נינוחים ולא יומרניים. במהלך תקופה זו, הגולשים העדיפו ללבוש בגדי ים גדולים ורחבים יחסית – ולא צמודים. דפוסים וגוונים תוססים בהשראת האסתטיקה של הוואי היו פופולריים בטירוף.
כמו כן, גם תרבות ואומנות פסיכדלית היו אופנתיים באותה התקופה – וגלשו גם הם לאופנת הגולשים. הגולשים אהבו את העיצובים האקלקטיים הללו שכן הם הוסיפו נופך של ביטוי אמנותי ויצירתיות למראה שלהם.
רוצים להתלבש במראה הגולשים שנות ה-60 וה-70? לריפ קארל יש את הבגדים הכי מגניבים עבורכם! עבור נשים, היינו ממליצים על סווטשירט High Tide Surf Crew, עם ההדפס הרטרו המדליק שלו, שהוא מחווה של ממש לצבעים שהגולשים של פעם אהבו; עבור גברים – נמליץ על פליס Journey Polar Fleece Crew – סופר מחמם, סופר כיפי, וסופר סבנטיז (הגוון החום הספציפי שלט בתרבות הגולשים).
בשנות ה-80 וה-90…
בשנים האלו הייתה הצלבה מעניינת בין אופנת הסקייטבורד, הגלישה והסנובורד. יצרנים רבים החלו ליצור בגדים וציוד מגוונים שניתן ללבוש בפעילויות שונות. גווני ניאון וכן הדפסים מטורפים ונועזים שלטו בכיפה לאורך כל התקופה הזו. אסתטיקת הגולש כללה גם, בעיקר, מוטיבים הוואיים.
ילדי ניינטיז ואייטיז מושבעים? אין בעיה. לנשים, אנחנו נמליץ על סווטשירט High Tide Terry Crew – הכחול ניאון הזה יעשה לכן טוב בנשמה; לגברים – נמליץ על מכנסי גלישה Mirage Archive 20″ Boardshorts, שהתפר שלהם צבוע בצבע ירוק ניאון מהפנט.
שנות ה-2000 – ועד היום…
היום, סגנון הגולשים משלב בין טרנדים מודרניים ואלמנטים אייקוניים כיום. האסתטיקה הצבעונית, הפונקציונלית והנינוחה מהעבר עדיין שם – אבל עם טוויסט מגניב, תוך התחשבות בכדור הארץ. כאמור, רוב היצרנים החלו לאמץ לקולקציות גם בדים ידידותיים לכדור הארץ ושיטות בנות קיימא. כמו כן, קיים דגש על טשטוש מגדרי בין גברים לנשים.
זאת ועוד – בעת המודרנית יש גם דגש על עולם הביוטי של הגולשים כדרך לביטוי של הזהות של הגולש, ולא רק על הלבוש. ניתן לזקוף זאת לפרסומות הזוהרות של חברות הגלישה השונות. הגולשים והגולשות מזוהים, יותר מתמיד, עם שיער ארוך, מרושל, אשר מובהר מהשמש. לפעמים, הוא אסוף בקוקו קטן.
ההמלצות שלנו? לגברים – למה שלא להתחבר לצד הנשי שלכם, וללבוש את ה-חולצת טי שרוול ארוך עם הדפס Search Icon Long Sleeve Tee של ריפ קארל? זו חולצה נעימה, בצבע ורוד פודרה מחמיא, עם סמל קוסמי ומסקרן במאחורה. עבור נשים – היינו ממליצים על בגד ים שלם Sunny Point One Piece, שמשלב בפריזמה אחת את כל מה שאנחנו אוהבים כל כך באופנת גולשים: צבעוניות, חדשנות ויצירתיות.
וגם: אופנה עילית – מהחוף למסלולי הדוגמניות
כדי לבסס עוד יותר את מעמדה כטרנד שובה לב ועל-זמני, במרוצת השנים, אופנת הגלישה עשתה את דרכה גם למסלולי האופנה העילית – בעיקר בשנים האחרונות. שנת 2019 זכורה מאוד בתור שנה שבה מעצבי העילית מילאו את הקולקציות הקיץ עם פריטים בהשראת עולם הגלישה.
כך, מעצבים כמו פראדה, קלווין קליין, גוצ’י ופראדה הוציאו נעלי ספורט שנראות כמו נעלי גלישה, וכן נרשם שימוש רב בבד ניאופרן – בד שממנו עשויים חליפות גלישה. ביקיני, צבעי שנות השישים וסרטי ראש אוברסייז יצרו את הלוק העשיר הזה, שכונה במגזיני אופנה “נערת הגלישה של פראדה”.
כמובן, שגולשים רבים בזו לתופעה הזו – כמו תמיד, שאופנת הגולשים “גולשת” יותר מדי למיינסטרים – וראו בכך בפגיעה של התרבות המחתרתית שלהם. אמנם, לרוב הגולשים – פשוט לא אכפת, הם עסוקים בלתפוס גלים.
אז בתכלס… איך לשלב את אופנת הגלישה בחיי היום יום?
אימוץ אסתטיקת הגלישה בלבוש יומיומי כרוך בשילוב אלמנטים מרכזיים של אופנת הגלישה במלתחה שלכם תוך שמירה על תחושת אינדיבידואליות ונוחות. התחילו מהבסיס: זוג בגדי ים עד הברך, שיכולים לתפקד גם כמכנסיים קיציים, וחולצת טי או גופיה גרפית שמשקפת את החיבור האישי שלכם לתרבות הגלישה.
בחורף: שלבו קפוצ’ון קל משקל או מעיל רוח. מבחינת הנעלה: בחרו נעליים שמגלמות את האווירה הנינוחה של חוף הים, כמו סנדלים או סניקרס, והשלימו את המראה עם אביזרים פרקטיים כמו שעון עמיד, משקפי שמש חתיכיים וכובע נונשלנטי.
המפתח ללבוש אסתטיקת הגלישה הוא שילוב של פונקציונליות עם סגנון אישי, ויצירת אאוטפיטים נוחים המשקפים את אורח החיים חסר-הדאגות של הגולשים.
זכרו: אופנת הגלישה היא יותר מאסטטיקה. היא מגלמת בתוכה תרבות שלמה ואורח חיים שמעריך חופש, הרפתקה וחיבור עמוק לעולם הטבע. רבים נמשכים לאתוס הזה, וזו הסיבה שאופנת הגולשים איתנו כבר כמעט 60 שנים (וואו!), וכי היא כל הזמן “מפלרטטת” עם המיינסטרים ועם בתי האופנה העילית.
בין אם אתם גולשים מנוסים או פשוט נמשכים לאתוס של סגנון החיים הגולש, חברת Rip Curl האייקונית מכילה את כל פריטי הלבוש והאביזרים שאתם צריכים כדי להראות כמו הגולשים המושלמים.